Wednesday, October 5, 2011

هنرل کنترل- آچمز کردن

دشمن را آچمز کنید ( اجازه استراحت به دشمن ندهید)

قبل از اینکه دشمن بتواند حرکتی کند و یا  قبل از آن که با یک حرکت ناگهانی نقشه شما را نابود کند ، ابتکار عمل را با یک حمله غیر قابل پیشبینی بدست بگیرد.

در انتظار لحظه مناسب و شرایط آسان نباشید شما آن لحظه را باید خود ایجاد کنید.. اگر شما در قسمت ضعیف تر هستید ، بسیار مهم است که دشمن را در حالت دفاعی قرار دهید چرا که تاثیر دلسرد کننده ای بر نیروهای آنها دارد
این مورد را با بررسی یک داستان تاریخی بهتر درک خواهیم کرد:جنگ شمال آفریقا در سال1940

نیروی انگلستان در سال 1940 موفق شدن موقعیت خود را در مصر مستحکم کنند و بخش هایی از لیبی را از ایتالیا باز پس بگیرند.انگلیس برای بدست گرفتن ترابلس نیروهایش را به سمت غرب یعنی به جهت ترابلس پیش برد هدف آنها  بیرون انداختن ایتالیا برای همیشه از کشور لیبی بودند. ژنرال ویول  Archibald Wavell  فرمانده ارتش انگلستان در چند جبهه  به جنگ ادامه با ایتالیا ادامه داد در نهایت ایتالیا به این نتیجه رسید که در نبرد صحرا ناتوان هستند. انگلیسی ها تصور می کردند ، می توانند به اندازه کافی خط دفاعی در لیبی ایجاد کنند و موقعیت نیروی خود را در مصر محکمتر کنند. و حمله نهایی را بر علیه ایتالیا در ماه اپریل سازماندهی کنند.

 تصویر ژنرال ویول فرمانده انگلیس

اما یک اتفاق غیر منتظره رخ داد  که انگلیسی ها به اندازه کافی به آن توجه نکردند و آن خبر انتصاب رومل به فرماندهی تیپ زرهی نیروهای آلمانی ماه فبریه 1941 بود.

 رومل فرمانده حمله برق آسا به فرانسه در سال پیش بود ( به قسمت حمله رعد آسا در این وبلاگ رجوع کنید) اما در لیبی او تحت نظر فرماندهان ایتالیایی بود.به دلیل تدارکات نا مناسب ایتالیایی ها و نیروی کم آلمان ها او نمی توانست برای انگلستان مشکلی ایجاد کند.از طرفی جاسوس ها اطلاع دادند که هیلتر او را مامور جلو گیری از ورود انگلستان به ترابلس کرده و او هیچ وظیفه دیگری ندارد.بنابراین خیال انگلیسی ها راحت بود که او مشکلی ایجاد نمی کند.
.تصویر ژنرال رومل نابغه جنگ صحرایی

 
با این بی توجهی انگلیسی ها ،بدون مشکل تانک های رومل به سمت شرق حرکت کرند.او نیروهای خود را به ستون های مختلف تقسیم کرد. و آنها را از مسیرهای مختلف به سمت خط دفاعی انگلستان روانه کرد که باعث شد انگلستانی ها نتوانند به نیت و هدف واقعی وی پی ببرند.


 نقشه حرکت مسیر نیروهای زرهی رومل

.ستونهای زرهی آلمانی با سرعت غیر قابل تصوری حرکت می کردند و در شب با چراغ تیره  عبور می کردند و چند بار دشمن را غافلگیری کرده و با حرکت ناگهانی به جناحها و یا پشت دشمن آنها را محاصره کرده و خطوط دفاعی انگلستان را می شکستند. در نهایت انگلستان ناچار شد به سمت شرق عقب نشینی کند. ژنرال انگلیسی که این حرکات را از قاهر دنبال می کرد ، حرکات رومل را تحقیر آمیز می دانست چرا که ، با وجود تدارکات کم موفق شده بود تا  آشفتگی زیادی را در خطوط دفاعی انگلستان در چند هفته ایجاد کند و آنها را مجبور کرده بود تا به مرز مصر عقب نشینی کنند.



بدترین قسمت این جنگ روش تازه ای بود که رومل برای جنگ انتخاب کرده بود. او در بیابان چنان حرکت می کرد که گویی بر روی اقیانوس در حال حرکت است ، با توجه به مشکل تدارکات و عوارض سخت زمین ،  تانکهایش را در حرکت دائم قرار داد.انگلیس ها حتی یک لحظه زمان برای پایین آوردن گارد خود و استراحت نداشتند ، و این فکر و روح آنها را خسته کرده بود. با وجود اینکه حرکات تانک ها  ظاهرا تصادفی بود ،اما هر بار یک نیت را در بر داشت و یک هدفی خاصی را دنبال می کرد. مثلا اگر او می خواست شهر خاصی را در تصرف خود بگیرد ، به سمت مخالف حرکت می کرد و سپس ناگهان چرخ می زد  و از یک جهت غیر منتظره شهر را مورد حلمه قرار می داد.
 قسمت بالا: حمله انگلیس به نیروی ایتالیا در شمال آفریقا
قسمت پایین حمله رومل به انگلیسی ها و عقب راندن آنها تا مرز مصر

رومل در راس نیروهای خود حرکت می کرد این کار ریسکی تا حد مرگ داشت. اما باعث می شد تا او قضاوت درست و سریعی از موقعیت خود و جهت حرکت نیروهای خود داشته باشد و ستون های خود را به مکان های مختلف اعزام کند .قبل از اینکه ارتش انگلیس بتواند نیت او را در یابد ، او از تانکهایش در جهت مخالف مسیر انگلستان حرکت می داد تا تاثیر مرگبارتری  داشته باشند.

تاکتیک رومل در نبرد صحرا
به جای فشار مستقیم ، و در گیر شدن با خط حمله دشمن ، او تانک های ضعیف خود به سمت دشمن ارسال می کرد ، سپس به تانکها دستور عقب نشینی می داد ، تانک انگلیسی آنها را تعقیب می کردند در همین حال نیروی زرهی آلمان  با ایجاد گرد و خاک و غبار دید انگلیسی ها را محدود  می کردند تا تانکهای انگلیسی متوجه نشوند که در حال حرکت به  سمت واحدهای ضد تانک آلمان ها هستند و زمانی که تعداد کافی از تانک های انگلیس  در دام رومل گرفتار می شدند  او از پشت سر به آنها حمله می کرد.


او به همراه واحد های خود کامیون داشت تا با ایجاد غبار ، انگلسی ها نتوانند پی ببرند که حرکت و جهت او به کدام طرف است ، و انها تصور کنند که با نیروی زیادی در حال حرکت هستند.

 
قراد دادن دائمی دشمن به صورت اماده باش  و مجبور کردن آنها به واکنش سریع در برابر هر حرکت رومل باعث شد تا انگلیسی ها اشتباهات بی پایانی را مرتکب شدند. آنها نمی دانستند که آلمانی ها در حرکت بعدی ممکن است در کجا و از کدام جهت حمله کنند بنابر این نیروهای خود را در یک منطقه وسیع به صورت خطرناکی  پخش کردند با این روش هر زمان که خبر رسیدن ارتش المان به نیروهای انگلیس می رسید انگلستانی ها موقعیت خود را ولو اینکه از نظر نیرو برتر هم بودند ترک می کردند.

در نهایت تنها چیزی که رومل را از پیشروی  را متوفق کرد دستور هیلتر بود چرا که او در نظر داشت تا به روسیه حمله کند و نیاز به نیروی کمکی زیادی داشت

 تفسیر و بررسی
اما چگونه رومل شرایط را ارزیابی کرد:
دشمن موقعیت قویتری در شرق داشت.که با توجه به تدارکات و نیروی کمکی از طرف مصر قوی تر هم می شد.رومل نیروی کوچکتری داشت و هرچه بیشتر صبر می کرد نیروی او بیشتر ضعیف می شد و کارایی خود را در مقابله با دشمن از دست می داد.
.لذا او تصمیمی گرفت از فرمان هیتلر سرپیچی کند ، وریسک بزرگی را با توجه به آموخته هایش از حمله به فرانسه انجام دهد او یاد گرفته بود ، زدن اولین ضربه بر علیه دشمن جهت نیرو را به نفع اولین ضربه زننده تغییر می دهد.اگر دشمن قوی تر باشد ، این حمله باعث  ایجاد ناامیدی و بهم ریختگی می گردد ، و سریعا به حالت دفاعی قرار می گیرد.بزرگ بودن و نا آماده بودن باعث می شود تا سازماندهی سخت گردد و این آشفتگی حتی باعث می شود تا  به توان  عقب نشینی منظم را هم از دست بدهند و در نهایت دچار آشفتگی گردند.

برای به کار گیری این استراتژی رومل باید بیشترین بی نظمی را در اردوگاه دشمن ایجاد می کرد.برای این منظور ، آلمان ها باید قویتر از آنچه که بودند به نظر برسند
.- سرعت ، حرکت و غافلگیری ، از عناصر هرج و مرج  می باشد.-
زمانی که دشمن محکم بر مواضع خود قرار دارد و به صورت آماده باش ایستاده است ، یک مانور تحریک کننده ، حرکت از یک سمت و سپس حمله از طرف دیگر ،اثری دو برابر دارد.دشمن که متفرق شده ، بدون اینکه زمان فکر کردن داشته باشد ، اشتباه زیادی خواهند کرد اگر شما فشار را ادامه دهید در نهایت قادر به شکست دشمن خواهید شد. کلید موفقیت رومل گرفتن ابتکار عمل با یک مانور شجاعانه و بهره بردن از این فرصت بدست آمده بود. 

رقبا سعی می کند که شما را در حالت دفاعی قرار دهد.مردم همواره سعی دارند تا شما را تحت فشار قرار داده تا به آنها واکنش نشان دهید.دشمن سعی میکند تا  شما را به یاد محدودیت ها و آنچه را که نمی توانید انجام دهید اندازد و در شما احساس پوچی و گناه ایجاد کند..قبل از هر چیز شما باید خود را از احساس گناه و ناتوانی رها کنید و سپس با یک عمل جسورانه قبل از اینکه دشمن آماده باشد ،  و با حرکت کردن به منظور گرفتن ابتکار عمل ، شما خود موقعیت را خلق می کنید با .فشار های اولیه شما بر رقیب شرایط به نفع شما تغییر می یابد 
حمله به دشمن قویتر قبل از اینکه او آماده شود باعث می گردد تا شما ابتکار عمل را به دست بگیرید

در این حالت رقبا مجبور می شوند به شما واکنش نشان دهند و این شما را قوی تر و بزرگ تر از آنچه هستید نشان می دهد این روش باعث می گردد رقبا نصبت به شما احساس ترس به همراه  احترام داشته باشند ( مانند احساسی که دشمنان آلمان نصبت به رومل داشتند). آماده شوید برای بهم زدن و گیچ کردن حریف برای این منظور پیشرو باشید  مهم نیست که چه اتفاق رخ می دهد.

این به شما بستگی دارد که دائما در حالت دفاعی باشید و یا اینکه دیگران را مبجور به دفاع کنید.