Wednesday, November 2, 2011

هنر کنترل - دشمن را مجبور به اشتباه کردن کنید






قبل از ادامه لازم است یک توضیحی در مورد جنگ داخلی آمریکا را ذکر کنم. جنگ داخلی آمریکا بین شمالی ها و جنوبی ها انجام گرفت. شمالی ها مخالف برده داری بودند و جنوبی ها که اغلب ثروتمند و زمین دار بودند موافق برده داری. در نهایت جنگی بین شمال و جنوب در می گیرد و شمالی ها پیروز می شوند. تنها چیزی که اغلب مردم ایران از این جنگ در خاطره دارند صحنه فیلم برباد رفته است که در آن محل زندگی و شهر اسکارلت به اتش کشیده می شود ( اسکارلت از اهالی جنوب بود) در ادامه یک قسمت از جنگ شمال و جنوب را برای تفهیم بهتر شرح می دهیم



مجبور کردن دشمن به اشتباه: دشمن شما استراتژی را اجرا میکنند که منطبق بر برتری و نقاط قوت ایشان باشد  و در گذشته هم از آن استفاده کرده است.
وظیفه شما ، جنگ کردن به روشی است  دشمن  نتواند از استراتژی خود استفاده کنند و در نتیجه طرح های آنها عقیم شده و در پردازش و تحلیل شرایط دچار اشتباه می گردند.. شما به آنها زمان کافی برای انجام کارها را نخواهید داد.. شما با ضعف های احساسی و روان شناسی دشمن بازی خواهید کرد و آنها را تا می توانید عصبانی می کنید ، و به سمت یک تله مرگ آور هدایت خواهید کرد.
با این کمترین اقدام که آنها اشتباه کرده و کنترل را به شما واگذار می کنند. 

 تصویر رابرت لی فرمانده کل جنوب 
 نبرد آتلانتا
در سال 1864 جنگ داخلی آمریکا به بن بست رسیده بود، Robert E. Lee's از ورجینایی شمالی موفق شده بود که از حمله  شمالی ها به ریجموند ( پایتخت  جنوب) جلو گیری کند

در جبهه غرب نیز نیروهای جنوب، یک دفاع غیر قابل رسوخ برای حفاظت از شهر دالتون تدارک دیده بودند تا مانع حرکت شمالی ها به سمت آتلانتا ( شهر کلیدی  و صنعتی جنوبی ها )گردند

رئیس جمهور لینکن ( رئیس جمهور شمالی ها) تصمیم گرفت تا Ulysses S. Grant را به عنوان فرمانده نیروهای شمالی انتخاب کند. او یک مردی با خصوصیات تهاجمی بود.

 تصویر ژنرال گرانت فرمانده شمالی ها 
 
اولین حرکت ژنرال گرنت این بود که به فرمانده ارشد خود ژنرال General William Tecumseh Shermanماموریت داد که فرمانده نیروهای شمالی در ایالت جورجیا باشد.زمانی که شرمن به دالتون رسید متوجه شد که هر حرکتی برای گرفتن دالتون محکوم به شکست است.


 تصویر ژنرال شرمن فرمانده شمالی ها در نبرد آتلانتا
فرمانده جنوبی ها در شهر دالتون (نزدیک آتلانتا) ژنرال John Johnston  استاد جنگهای دفاعی بود.
 تصویر ژنرال جانسون فرمانده جنوبی ها در دالتون

شرح موقعیت شمالی ها در دالتون
با توجه  به موقعیت جغرافیایی شهر دالتون که از عقب توسط کوه های بلند محافظت    می شد ، نیروهای جنوب موقعیت دفاعی بسیار مناسبی را در این شهر داشتند.
تکنیک محاصره کردن هم بسیار به درازا خواهد کشید و مطلوب شمالی ها نبود هچنین  حمله مستقیم نیز ریسک بالایی داشته و تلفات سنگینی به بار می آورد.شرایط نا امید کننده بود.




شرمن می دانست که اگر نتواند دالتون را تصرف کند می تواند ذهن جانسون را به تصرف درآورد.جانسون یک فرد محافظه کار بود به راحتی می توان در دل افراد محافظه کار ترس ایجاد کرد و آنها را ترساند.

نقشه ژنرال شرمن برای ایجاد ترس 

در می 1864 شرمن سه چهارم نیروی خود را به سمت حمله مستقیم به  شهردالتون فرستاد  و توجه فرمانده جنوبی ها  را به سمت این حمله جلب کرد.در همین زمان شرمن با مانده ارتش خود به سمت دره Resaca حرکت کرد. که در حدود 50 مایلی از جنوب دالتون بود با این حرکت وی مانع از رسیدن نیرو و تدارکاتی به سمت شهر دالتون گردید.
.جانستون به صورت وحشت زده متوجه شد که محاصره شده لذا چاره ای نداشت جز اینکه  که موقعیت خود را در دالتون رها کند و به این ترتیب دالتون آزاد شد.

تغییرات در اردوی جنوبی ها 


 تصویر رئیس جمهور جنوب جفرسون داویس

ریس جمهور جنوبی ها  جفرسون داویس از امتناع ژنرال جانسون به جنگ نفرت داشت و او را با ژنرال John Hood تعویض کرد.
 تصویر ژنرال جان هود فرمانده جدید در آتلانتا
شرمن می دانست که ژنرال هود دارای افکار تهاجمی و بی پروا است. برای شرمن  زمان و نیرو ها با ارزش تر از آن بودند که وقت خود را در محاصره کردن آتلانتا بگذراند.( چون لینکن برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهوری شمال نیاز به یک پیروزی بر علیه جنوبی ها داشت )
شرمن  بخشی از نیروی خود را برای حمله به دفاع آتلانتا ارسال کرد اما عمدا انها را ضعیف و کوچک در نظر گرفت تا مورد حمله مستقیم دشمن قرار بگیرند. در هر حمله که جنوبی ها انجام می دادند بخشی از نیروهای آنها کشته می شد و  باعث شد که روحیه سربازان جنوبی به شدت کاهش یابد.
 

نیروهای شرمن در حال تخریب خط راه آهن و تدارکات به سمت آتلانتا

اکنون شرمن نقشه دیگری را در سر داشت.در پایان اگوست، او ارتش خود را به سمت جنوب شرق رهسپار کرد تا خط تدارکات آتلانتا را در اختیار قرار بگیرد ، برای هود این به آن معنی بود که شرمن از حمله به آتلانتا دست کشیده است.جشن بزرگی در شهر ترتیب داده شد اما ، شرمن چنان زمان بندی کرده بود که حرکت او همزمان با برداشت ذرت باشد.و نیروی او غذای کافی برای تغذیه داشته باشند  . شرمن موفق شد که خط قطار یعنی آخرین رابط تدارکاتی به سمت آتلانتا را که هنوز به سمت اتلانتا باز بود را قطع کند.و سپس به سمت شهر  حمله کرد و نیروی جنوبی ها ناچار شدند شهر را تخلیه کند این پیروزی بزرگی بود که باعث شد لینکن دوباره در انتخابات پیروز گردد.


مانور نهایی :
در ادامه مانور عجیب و معروف شرمن آغاز شد ، او نیروهای خود را به چهار ستون تقسیم  و به سمت سواحل اتلانتا  و ساونا حرکت داد .همچنین  برای اینکه خود را از تدارکات بینیاز کند دستور داد تا  سربازان او هرآنچه در زمین بود را غارت کرده و به آتش بکشند( خسارت معادل با 100 میلوین دلار در آن زمان صحنه آتش گرفتن شهر ها در فیلم بر باد رفته  ازاین حرکت ناشی می شد) آنها با واگن های سبک  و با سرعت حیرت آوری حرکت می کرند.این چهار ستون به اندازه کافی از نیروهای جنوبی دور بودند و جنوبی ها  نمی توانستند تشخیص دهند که مرکز حمله آنها کجاست.


حمله شمالی ها در چهار ستون به سمت  ساوانا

.پایین ترین ستون ارتش شمالی ها در میکن مستقر بود. بالاترین ستون ارتش نیز در  آگوستا بودند.جنوبی ها برای مقابله با این دو نقطه متمرکز شدند و خطوط وسط را رها کردند.دقیقا مکانی بود که شرمن برنامه داشت تا از آن محل پیشروی  کند.او دشمن را از تعادل خارج کرد و نیت خود را مخفی داشت در نهایت شهر بندی ساونا را بدون درگیر بزرگی به تصرف در آورد



اثر این مانور ، یک اثر مخرب بر روحیه سربازان جنوبی داشت که هنوز در ورجینیا در حال مبارزه بودند. نابودی و آتش سوزی در آتلانتا  که خانه بسیاری از سربازان جنوبی در آن قرار داشت روحیه سربازان را کاملا نابود کرده بود.حرکت شرمن موجی شدید از نا امیدی و افسردگی را در جنوب ایجاد کرد.




تفسیر 


در هر کشاکشی اغلب حریف ضعیف تر است که حرکت و سرعت جنگ را کنترل می کند. در این مثال جنوبی ها کنترل حرکت و استراتژی را در دست داشتند.
استراتژی موضعی :
در آتلانتا و دالتون، جنوبی ها خود را در یک سنگر مستحکم دفاعی قرار دادند .
برای شمالی ها بسیار اغوا کننده بود که به صورت مستقیم به این استحکامات دفاعی حمله کنند و طبق شرایط دشمن وارد جنگ شوند که البته این کار ریسک بالا و تلفات زیادی در پی خواهد داشت.
 هرچه که این حالت پات و بن بست بیشتر طول می کشید امکان این که لینکن از ریاست جمهوری برکنار شود بیشتر می شد و در نهایت جنگ به سمت مذاکره پیش می رفت . جنوبی ها به دنبال جنگ آرام و فرسایشی بودند تا بتوانند  شرایط را کنترل کنند.

نبرد دالتون

اما شرمن این نکته را دریافته بود ، هدف او گرفتن شهر ها و یا شکست دادن جنوبی ها در نبرد نبود.از نظر او تنها راه بردن جنگ بدست گرفتن کنترل حرکت و سرعت در میدان نبرد بود.برای نیل به این منظور او  به جای یک حمله وحشیانه مستقیم به اتلانتا و یا دالتون، به صورت غیر مستقیم حرکت کرد.
شرمن موفق شد جانستون محافظ کار را با محاصر  کردن دژ مستحکمش ،از لاک دفاعی خود خارج کند. 
همچنین با استفاده از خصوصیات تهاجمی و عصبی هود ، موفق شد هود را به  انجام  حمله های احمقانه تحریک کنند و قوای هود را تحلیل دهد و در نهایت او را مجبور به فرار کند.
 در هر دو مورد شرمن  بر روی نقاط ضعف روانشناسی رهبران حریف بازی کرد و آنها را مجبور کرد که از لاک دفاعی خود خارج شوند.

شرمن به صورت ثابت دشمن خود را در تنگنا قرار داد (به اصطلاح دشمن را بین دو شاخ گاو قرار داد ) ، یعنی شرایطی را ایجاد کرد که ایستادن و یا حرکت کردن ، برای حریف خطر داشت،  با این روش شرمن موفق شد که  کنترل شرایط را بدون از بین رفتن نیروهایش به دست بگیرد.

. بدترین حرکت در جنگ و یا زندگی حالت بن بست است.هر انچه که شما انجام دهید به معنی یک شکست خواهد بود.در این حالت یک رخوت و سستی ذهنی بر شما غلبه می کند.شما قدرت فکر کردن را از دست می دهید.
در این شرایط همه چیز از بین می رود.اگر درگیراین حالت شدید باید مانند شرمن خلاقانه رفتار کنید مثلا عمدا سرعت را با انجام یک کار عجیب و بی معنی بالا ببرید.خارج از تجربه دشمن عمل کنید.همانگونه که شرمن خود را از تدارکات خود رها کرد و با غارت کردن شهر ها  نیاز نیروهای خود را به تدارکات و غذا برطرف کرد.یا می توانید اینجا آرام و آنجا سریع حرکت کنید.
 نبرد آتلانتا

با انجام یک حرکت ، سکون و ایستایی را از میان بردارید.
یک نیروی یا جریان و یا سرعت باعث ایجاد حرکات و تغییرات بزرگی در سیستم می گردد.
دشمن را وادار کنید که یک کار متفاوت انجام دهند. با کمترین تغییرات ، امکان تغییرات بزرگ و کنترل کردن را دارید.تزریق تازگی و تحرک، دو عنصر لازم برای بر هم زدن ذهن انعطاف ناپذیر دفاعی حریف می باشد.