Saturday, October 13, 2012

محاصره قسمت دوم- راکفلر- فرقه اسماعیلی



محاصره قسمت دوم- راکفلر-
راکفلر صاحب کمپانی استاندارد اویل 1870

در بازار پر هرج و مرج نفت در سال 1870 راکفلر صاحب شرکت استاندارد اویل سعی داشت تا حق انحصاری استفاده از راه اهن را بدست بیاورد.چرا که قرار بود خط آهن در آینده مهمترین عامل انتقال نفت گردد.در حرکت بعد او سعی کرد تا کنترل خطوط لوله انتقال نفت را از پالایشگاه به قطار را در دست بگیرد.. شرکتهای مستقل تولید کننده نفت به این حرکت راکفلر اینگونه پاسخ داند. انها گروهی را به نام تایدواتر تشکیل دادند که در جهت ایجاد خطوط نفت برای انتقال از پنسیلوانیا به ساحل دریا سرمایه گذاری کنند با این حرکت دیگر مسیر لوله راکفلر و خطوط راه اهن بدون مصرف باقی می ماند. راکفلر در پاسخ به این حرکت نیز سعی کرد تا زمین هایی را که در مسیر پروژه بود خریداری کند تا شرکت تایدواتر نتواند مسیر لوله های خود را ایجاد کند.
. اما رقبای او در شرکت تایدواتر در اطراف او مشغول به کار بودند و مسیر لوله ای به شکل زیگزاگ را تا کنار ساحل دریا ایجاد کردند.
راکفلر با یک نمونه از جنگ های کلاسیک مواجه شده بود. دشمن از هر گپ و شکاف در دفاع راکفلر برای گرفتن کنترل ، و مبارزه کردن با او استفاده می کرد.راه حل راکفلر استفاده از مانور محاصره بود.
 در قدم اول راکفلر خطوط لوله خود را از پالایشگاه به سمت دریا ایجاد کرد این خطوط بزرگتر از خطوط شرکت تایواتر بود و امکان انتقال حجم بیشتری از نفت را در مسیر کوتاهتری میسر می کرد.
در قدم دوم سعی کرد تا سهام تایدواتر را خریداری کند.تا سود کمی از ان بدست بیاورند و بتواند اعتبار این شرکت را از بین ببرد و در ان از داخل اختلاف ایجاد کند.
در مرحله سوم راکفلر نبرد قیمت ها را اغاز کرد.و ارزش سهام شرکت لوله تایدواتر را از بین برد.
در پایان او پالایشگاه ها را قبل از انکه بتوانند مشتری تایدواتر شوند را خریداری کرد.تا سال 1882 محاصره او کامل شد. تایدواتر مجبور شد تا قراردادی را اجرا کند که به استاندارد اویل امکان کنترل بر حمل نفت را می داد.
یکی از پالایشگاه شرکت استاندارد اویل در سال 1889

روش راکفلر ایجاد فشار بیرحمانه از هر جهت بر روی رقیب خود بود.نتیجه شرکت های نفتی مستقل را گیچ و سرگردان کرد.انها نمی توانستند بررسی کنند چقدر کنترل راکفلر در زمینه انتقال نفت کامل شده است .. تایدواتر هنوز انتخابهایی در زمانی که محاصره شده بودند داشتند اما به این اعتقاد رسیده بودند که نبرد بی نتیجه است و بازی را تمام شده تصور می کرد.
محاصر تایدواتر با توجه به منابع زیادی که راکفلر در اختیار داشت میسر می شد اما راکفلر از این منابع نه در عمل بلکه به صورت روانی استفاده میکرد..او از خود یک دشمن بی رحم در ذهن دشمن ساخته بود که هیچ درز و شکافی را برای عبور و حمله دشمن در خود ندارد.او پیروز شد نه فقط به دلیل هزینه هایی که انجام داد بلکه به دلیل استفاده از منابعش برای ایجاد فشار روانی بر روی حریف. (حریف را محاصره روانی قرار داد)

تصویر رهبر هایتی در قرن 18 که موفق شد بردگی را کاملا از کشورش حذف کند

در محاصر کردن دشمن شما باید از هر آنچه که دارید به صورت کامل استفاده کنید.اگر شما ارتش بزرگی دارید از ان بگونه ای استفاده کنید تا چنین به نظر برسد که نیروهای شما همه جا هستند. یک محاصر فشرده به همین روش بود که بردگی از جزایر هایتی توسط اورترو کاملا از بین رفت. (Toussaint l'Ouverture)
در اخر قرن 18 جزیره هایتی از فرانسه ازاد شد.او از نیروهای بیشتر خود چنان استفاده میکرد که سفیدپوستان تصور کنند انها در میان انبوه نیروهای بومی غوطه ور هستند. هیچ لشگری نمی تواند با این حس محاصره شدن برای مدت طولانی دوام بیاورد.

به یاد داشته باشید قدرت محاصره در نهایت یک امر روانی است.یعنی اینکه حریف را به این باور برسانید که در برابر حمله از  قسمت های مختلف اسیب پذیر است ارزش محاصره روانی برابر یا حتی قوی تر از محاصره فزیکی دشمن می باشد.

حسن صباح از رهبران فرقه اسماعیلیه

در مذهب شیعه در حدود قرن 11 تا 12 فرقه مذهبی اسماعیلی ایجاد شد که هدف ان به قتل رساندن رهبران اسلامی بود که سعی در ازار و اذیت این فرقه داشتند. روش انها به این گونه بود که شخصی که مسئول کشتن این افراد میشد خود را به داخل حلقه های داخلی هدف حتی تا حد محافظ وی می رساند. در طی سالها و با صبر و  تدبیر توانستند این ترس را در دشمن خود ایجاد کنند که این فرقه قادر است در هر زمان و در هر کجا به هر کس که بخواهد آسیب برساند. نه خلیفه و نه وزیر در امان نبود. تکنیک اسماعیله یک شاهکار بود. در پایان این کشتار اسماعلیه تبدیل به یک قدرت بزرگ سیاسی شد.

چند ضربه  مناسب از چند جهت که دشمن شما در پی آن احساس اسیب پذیری بکند می تواند نتیجه خوبی برای شما داشته باشد.
 حملات کمتر  اما از جهت های مختلف، بهتر از حملات زیاد و بی برنامه است.
داشتن ضربه های زیاد و زدن ضربه های زیاد به شما یک شکل و شخصیت می دهد. شما تبدیل به نیروی می گردید که طرف مقابل توانایی شما را درک می کند و می تواند نصبت به شما عکس العمل نشان دهد. و می تواند استراتژی را خلق کند تا با شما مبارزه کند به جای این سعی کنید در حالت بخار و بیشکل در نظر دشمن قرار بگیرید. مانورهای خود را برای دشمن غیر قابل پیشبینی کنید. محاصره شدن روانی بسیار قوی تر خواهد بود.
ادامه دارد :)



No comments:

Post a Comment