Sunday, September 11, 2011

حمله رعد آسا


قبل از خواندن این بخش حتما  قسمت حمله مغولان به ایران را بخوانید



حمله رعد آسا می تواند در مبارزات روزانه که ما با آنها در گیر هستیم نیز مورد استفاده قرار بگیرد.زمانی که  افراد پیرامون شما به صورت دفاعی ساکن و  بیحرکت قرار می گیرند شما می توانید آنها را با حرکت سریع ؛ قاطع و ناگهانی غافل گیر کنید و ایشان را قبل از اینکه آماده باشند  مجبور به واکنش کنید. .پاسخ واکنش انها در این حالت مانند حالت عادی نخواهد بود. آنها اغلب احساسی شده و پاسخی از روی بی احتیاطی خواهند داد. در این هنگام شما باید در عمق دفاع آنها رخنه کرده و چناچه فشار را بر آنها ادامه بدهید و به آنها ضربه غیر قابل پیشبینی بزنید ، از نظر روانشانسی آنها به یک حالت خلا فکری  و قدرتی  خواهند رسید و به سمت انجام کار اشتباه هدایت می شوند، که باعث می گردد دستپاچگی آنها بیشتر شده  و اشتباهات بیشتری انجام دهند.

حمله آلمان به فرانسه:


 
نمونه این فرایند در حمله آلمان به فرانسه رخ داد. آلمان ها با حرکت سریع خود دشمن را غافلگیر کردند و در نهایت کار آنها را با یک حمله از محلی که انتظارش داده نمی شد  یکسره کردند.

در ماه می 1940  آلمان ها یک حمله سریع به فرانسه را از کشور های هلند و بلژیک تدارک دیدند..در حقیقت  آنها سریعترین حمله در طول تاریخ نظامی در جها ن را برنامه ریزی کردند.
موفقیت حمله رعد آسا به دلیل ایستا بودن متحدین بود.دفاع انعطاف ناپذیر متفقین مانند دفاع شاه ایران بود در برابر مغولان. اما  این آلمان ها بودند که توانستند در دفاع دشمن رخنه کنند در حالی که متفقین  نتوانستند به موقع عکس العمل نشان دهند.حمله سریع آلمان ها کار را یکسره کرد.متفقین تصمیمی به انجام ضد حمله گرفتند اما خیلی دیر شده بود.شرایط تغییر کرده بود و آنها یک پله عقب تر بودند.




شرح حمله به فرانسه:
در 10 مه سال 1940 در حدود 126  لشکر آلمانی با بهره برداری  از سرعت  عمل واحدهای زرهی خود به هلند حمله کردند و سپس 10 لشگر زرهی انها با سرعت مافوق تصور آن روز به بلژیک حمله بردند
نكته مهم آنكه آلمان ها توجه متفقین را به شمال جلب كردند . متفقین تصور مي کردند که  آلمان ها به پيشروي در آن منطقه ادامه خواهند داد. بنابراین بهترين  نيروهاي خود را به سمت شمال به حرکت در آوردند
برای زدن ضربه اصلی به فرانسه در جنگ جهانی دوم ، آلمان مسیر حمله را از جنگل های آردین در جنوب بلژیک انتخاب کردند، که به دلیل نوع زمین ها برای عبور تانک ها غیر قابل تصور می نمود. لذا از محافظت کمتری برخوردار بود.با فشار بر این نقطعه ضعف المان ها توانایی ایجاد سرعت و حرکت زیادی را در این منطقه برای خود ایجاد کردند


سانتزو می گوید : برای ایجاد حمله رعد آسا ، شما باید نقطعه ضعف دشمن را شناسایی کنید. و حرکت را از مکانی آغاز کنید که آنها کمترین مقاومت را دارند ، و به شما اجازه حرکت می دهند.


کاربرد حمله رعدآسا در دیپلماسی 

 
حمله برق آسا در دیپلماسی هم استفاده می شود ، همانگونه که هنری کسینجر وزیر خارجه وقت آمریکا از آن استفاده می کرد. ، وی  اغلب وقت خود را در مذاکرات دیپلماسی به آرام کردن طرف مقابل با  شوخی و  ملایمت می گذراند و زمانی که جلسه به آخر خود می رسید او ضربه نهایی را با آخرین تقاضا به رقیب می زد.بدون اینکه زمان کافی برای پردازش  و بررسی  آنچه اتفاق افتاده به حریف بدهد در نتیجه حریف  یا تسلیم می شدند ، یا احساسی شده و اشتباه می کرد مدل کسنیجر دقیقا تکنیک آرام – آرام –سریع- سریع بود که توسط چنگیزخان در نبرد مورد استفاده قرار می گرفت. 

اطلاعات درمورد چنگیزخان و روش حمله او در این صفحه:
http://suntzuirani.blogspot.com/2011/09/1.html

استفاده از حمله رعد آسا در سیاست


بعد از انتخابات سال 1932 روزولت از انظار عمومی مخفی شد ، برای خیلی از آمریکایی ها این حرکت وی خیلی دلگرم کننده نبود .پس از مدتی ناگهان  او ریتم کار خود را عوض کرد و با اجرای یک سخنرانی  متحیر کننده  ، نشان داد وی به شدت در فکر توسعه کشور بوده و تعمق و تسلط کافی بر امور کشور را دارد. در هفته بعد او با سرعت و عصبانیت به کنگره وارد شد که یک طرح جسورانه را به پارلمان ارائه داد. با این اقدام نیز  قدرت رهبری او کاملا احساس شد

 شروع آرام روزولت و حرکت های شدید بعد از آن ( سخنرانی و حرکت تند وی در کنگره) یک نمایش استراتژیک بود ، باعث شد تا مردم قانع شوند اوبه اوضاع کار مسلط است و دارد کشور را به مسیر درست هدایت می کند.این حرکت در سیاست به معنی حمایت مردم ترجمه می گردد .


سرعت و نقش مثبت آن


سرعت نه تنها بر دشمن شما اثر می گذارد بلکه می تواند خود شما را هم تحت تاثیر قرار بدهد.
 
فردریش کبیر پادشاه پروس می گوید ، ارتشی که سریع حرکت می کند روحیه زیادی دارد.سرعت ایجاد نیرو و انرژی می کند حرکت با سرعت زیاد یعنی ، زمان کمی برای شما وجود دارد که در آن اشتباه کنید.همچنین تاثیر مهم دیگری نیز دارد.، افراد زیادی جسارت شما را تحسین می کنند ، و تصمیمی می گیرند که به شما ملحق شوند ، اگر بتوانید مانند روزولت این حرکت را در نهایت هیجان اجرا کنید :

این کار را با ایستا بودن و آرامش قبل از ورود شگفت انگیز خود انجام دهید.
درک بهتر :

 برای اینکه پارامتر سرعت را در ذهن داشته باشید به آرامش قبل از طوفان فکر کنید که  در آن هوا آرام و خوشآیند است ناگهان رعد و برق شدیدی از محلی نامشخص به چشم می خورد و شدت وزش باد زیاد شده  و آسمان منفجر می شود. این سرعت عمل و ناگهانی طوفان است که آن را وحشتناک جلوه می دهد.


ناپلون می گوید شما باید در تصمیم گیری صبور و آرام بوده و در زمان عمل سریع و چالاک باشید

پاتک (چگونه در برابر سرعت حریف واکنش نشان دهیم)

 

آهستگی بخصوص در بتدای کار ارزش بسیار زیادی دارد. آرام ظاهر شدن  حتی کمی احمقانه بسیار موثر خواهد بود و باعث می شود تا دشمن شما آرام گردد و به حالت خواب آلودگی در آید و زمانی که گاردخود را پایین می آورد، یک ضربه غافلگیر کننده که او را نقش بر زمین کند می تواند بسیار کارساز باشد.استفاده همزمان شما از سرعت و سکون باید آگاهانه بوده و قابل کنترل باشد.هرگز کنترل خود را از دست ندهید.. 

به صورت کلی زمانی که با دشمن سریع مواجه شدید ، تنها راه دفاع آن است که از او سریعتر باشید.تنها سرعت است که می تواند سرعت را مهار کند.تدارک دیدن یک دفاع انعطاف ناپذیر در برابر حریف سرعتی ، مانند آنچه که شاه در برابر مغولان انجام داد ، به راحتی توسط واحد های سریع و متحرک از بین می رود.
 

Saturday, September 3, 2011

سرعت و غافلگیری 4


فرار شاه
برای شاه فقط یک راه مانده بود به سمت غرب عقب نشینی کند و به آرامی ارتش خود را بازسازی کند.. در زمانی که شاه سعی در تجدید قوا داشت چیزی ورای تصور اتفاق افتاد.ارتشی تحت فرمان خود چنگیزخان به سمت دروازه های شهر بخارا رسید. اما چگونه! تصور اینکه آنها از صحرای شن سرخ آمده باشند غیر ممکن بود به هر صورت بخارا سقوط کرد.چند روز بعد سمرقند نیز تسلیم شد.شاه با چند سرباز فرار کرد و مغول ها به صورت وحشیانه به دنبال او روانه شدند و چند روز بعد در یک جزیره کوچک در دریای خزر نیروهای او  یکی پس از دیگری تسلیم شدند و شاه نیز از گرسنگی مرد.

 تفسیر و نتیجه گیری

زمانی که چنگیز خان فرمانده قوم مغول گردید بدون شک او صاحب سریعترین ارتش های کره زمین شده بود.سرعت آنها باعث ایجاد محدودیت در موفقیت های نظامی آنها شده بود. مغول ها در جنگیدن بر روی اسب بسیار ماهر بودند اما آنها برای بهره بردن از این مزیت بسیار نامظم بوده به گونه ای که توانایی استفاده از  مزیت خود را در جنگ های بزرگ نداشتند. نابغه بزرگ چنگیزخان این بی نظمی و هرچ و مرج را در رفتار ارتش مغول به صورت منظم سازماندهی کرد و او این کار را با تکنیک باستانی چینی که به نام  آرام- آرام – سریع- سریع انجام داد.
تکنیک slow-slow-quick-quick. ( آرام –آرام سریع –سریع ) : روشی برای سازماندهی به عملیات واستراتژی سرعت است:
این تکنیک چهار مرحله دارد :
مرحله اول : آهسته1-
یعنی بادقت زیاد خود را قبل از هر جنگی آماده کردن است. که معمولا مغول ها این کار را سرحد امکان بسیار خوب انجام می دادند. ( در جنگ با ایران مغول ها یک راهنما یا بلد را اسیر کردند که به ارتش چنگیز خان راه عبور از صحرای شن سرخ آموزش داد)
مرحله دوم : آهسته 2-
 عملی است که باعث می گردد تا دشمن گارد خود را پایین بیاورد و خود را برتر از حریف بداند.برای مثلا مغول ها در اولین نبرد با ایران در دره  فرگانه خود را عمدا شکست دادند تا شاه احساس تبکر و قدرت کاذب نماید و جنگ را آسان بگیرد.

مرحله سوم : سریع 1:
 توجه دشمن را به جلو جلب کردن و از جناح ها حمله کردن به منظور غافل گیری حریف. ( مثلا در این نبرد حمله ژنرال جی بی از کنار رودخانه)
مرحله چهارم : سریع 2:
حمله دو برابر سریعتر می گردد اگر از جناحی که دشمن انتظارش را ندارد شکل بگیرد. ( حمله چنگیز خان به دروازه های بخارا تحت عنوان غافل گیری در نظر گرفته شده است چنگیز خان با عبور از صحرا مکانی که دشمن انتظارش را نداشت ضربه نهایی را به شاه وارد کرد.)

استاد جنگ روانی یعنی چنگیزخان متوجه شده بود که مردم از چیزهای غیرقابل پیشبینی و  ناشناخته ها بیشتر میترسند.حمله ناگهانی اثر سرعت را دو برابر می کند ، و حریف را گیچ و وحشت زده می کند


ما در دنیایی زندگی می کنیم که سرعت از هر چیز دیگری بیشتر دارای اهمیت می باشد که به خودی خود می تواند به عنوان هدف در نظر گرفته شود.اما اغلب مردم عجله زیادی به خرج داده و در برابر اتفاقات  واکنش دیوانه وار نشان می دهند. که باعث رخداد اشتباه و از دست رفت زمان آنها می گردد.برای کنترل سرعت در تخریب نیرو ،شما باید این استراتژی به شکل زیر را سازمان دهی کنید :

1-  خود را قبل از هرعملی آماده کنید و نقاط ضعف دشمن خود را کاملا تحت کنترل درآورید و شناسایی کنید.
2-  راهی پیدا کنید تا دشمن شما را ناچیز پندارد و در نتیجه گارد خود را در مقابل شما پایین آورد.
3-  وقتی که شما به صورت ناگهانی حمله کنید آنها غافل گیر شده و وحشتزده می گردند.
4-  در نهایت زمانی که شما حمله نهایی را از مکان غیر قابل پیشبینی انجام دهید کار حریف را تمام خواهید کرد.  



سانتزو می گوید:
سرعت خدای جنگ است. تمام مزایای دشمن را از او می گیرد.این کار را با رفتن از مسیرهایی که او انتظار ندارد و حمله از محلی که او کمترین امادگی را دارد انجام دهید.

سخن آخر:
فقط داشتن نیرو  زیاد کافی نیست. به خوبی میتوان با سرعت و سازماندهی مناسب قدرت های بزرگتر و قویتر را به زانو درآورد.

سرعت و غافلگیری 3




چند ماه بعد ارتش مغول ناگهان از شمال ( از طرف صحرا ) به شهر اترار حمله کرد. و حاکم شهر را به اسارت گرفت.(حاکمی که مسئول قتل بازرگانان مغول بود) مغول ها او را با ریخت نقره داغ در داخل چشم و گوشش کشتند. شاه نیروی بیشتری را در شمال قرار داد. چرا که مغول ها باعث سردرگمی نیروهای شاه شدند و از مسیری حمله کردند که انتظار آن نمی رفت.با قرار دادن نیروی بیشتر در شمال او تصور می کرد می تواند جلو حمله مغول ها را بگیرد.


در مرحله بعد دو لشگر از مغول ها از سمت جنوب به شهر اترار حمله کردند. این دو لشکر به صورت موازی از کنار رودخانه سیر رود حرکت کردند. یکی از آنها تحت فرماندهی ژنرال چوجی شروع به حمله کردن از سمت  رود خانه کرد  و لشگر دیگر تحت فرماندهی ژنرال جبی به سمت جنوب ناپدید شد. این گروه مغولی در حدود 20000 نفر بودند. اما این  واحد سیار به موقعیت های مختلف حمله می کرد و آنها را بدون هشدار حمله و غارت می کردند و باعث سردرگمی بیشتر نیروهای شاه شدند.

تدارکات مغول ها


گزارشگران تصویری از این جنگجویان شرقی را به شاه می دادند.ارتش آنها تماما زرهی بود.در گزارشات ذکر شده بود که مغول ها نه تنها اسب خود را می رانند بلکه هر یک چند اسب مادیون دیگر دارند که هر زمان اسب آنها خسته می شد اسب دیگری را برای حرکت انتخاب می کردند.آنها هیچ مشکل تدارکات نداشتند  آنها غذا را با خودشان حمل می کرند ( از خون و شیر مادیون تغذیه می کردند) و اسب های که ضعیف شده بودند را می کشتند و می خوردند.انها دو بار سریعتر از دشمنان خود حرکت می کردند

آنها همچنین با کمک پرچم و دود از راه های دور باهم ارتباط بر قرار می کنند و در درضمن  شمشیر زنان بسیار ماهری دارند. مانورهای ایشان به دقت هماهنگ شده و غیر قابل پیشبینی می باشد. 


در حقیقت مغولا با غافلگیر کردن شاه اورا سردرگم کردند



سرعت و غافلگیری 2








شاه ترسی نداشت. او دارای سوار نظام و ارتش آموزش دید بود که کل ارتش او بالغ بر 400000 نفر بود.حداقل دو برابر ارتش دشمن بود.با شکست مغول ها در جنگ ، شاه می توانست سرزمین های آنها را تسخیر کند.شاه تصور می کرد که مغول ها به شهر ترانزاکسین ( فرارود امروزی) حمله می کنند. یعنی شرقی ترین نقطه امپراطوری ایران.



 
سانتزو: تکیه بر برتری نیرو برای پیروزی در جنگ به تنهایی کافی نیست

مرز بین ایران و مغولستان در در شرق در حدود  500 مایل گسترده بود در طول رودخانه سیر دریا و از جنوب به صحرای قزیل قوم ( صحرای شن سرخ) و از غرب به رودخانه عمودریا محدود شده بود..فرارود نیز در بین دو شهر  بسیار مهم امپراتوری یعنی سمرقند و بخارا  قرار داشت .شاه تصمیم گرفت ارتش خود را در شهر مرزی فرارود مستقر کند او این شهر را  محل گذر مغول ها برای ورود به امپراتوری می دانست  او تصور می کرد که مغول ها امکان گذشتن از صحرای شمال را نداشتند چون بسیار سخت و طولانی خواهد بود.


مکان حمله مغول ها 

در تابستان 1219 دیده بانان گزارش دادند که مغول ها از قسمت شمالی رودخانه سیررود و از طریق دره فرگانه در حال وارد شدن به کشور هستند. شاه لشکر بزرگی را به فرماندهی پسرش جلالدین به منطقه ارسال کرد.بعد از یک نبرد خونین مغول ها عقب نشینی کردند.بعد از جنگ جلالدین به پدرش گزارش داد که مغول ها به قدرت و ترسناکی که معروف بوده اند نیستند. وی به اسبان لاغر و نحیف آنها نگاه کرد و گفت این لشکریان امکان انجام جنگهای طولانی را ندارند.. شاه اعتقاد داشت که مغول ها حریف ارتش او نمی شوند. او گروه بیشتری را در شمال گذاشت تا منتظر حمله دورباره مغول ها باشند 





.



پادشاه ایران اغفال شد. او حریف را دستکم گرفت

سرعت و غافلگیری 1


در هم شکستن مقاومت دشمن  با سرعت و غافلگیری
موقعیت: مناسب برای تیم حمله کننده

مقدمه :
در  دنیایی که انسانها دودل و مردد هستند ویژگی سرعت برای شما قدرت غیر قابل تصوری را به ارمغان می آورد. . زدن اولین ضربه به رقیب پیش از آنکه وی  قدرت فکر کردن و آماده شدن داشته باشد. باعث می شود تا حریف احساسی عمل کند و تعادل خود را از دست بدهد و در عکس العمل خود به شدت اشتباه کند. وقتی مانورهای دیگری که با سرعت صورت می گیرد را نیز در کنار این فعالیت انجام دهید، شما ترس و اضطراب بیشتری ایجاد می کنید.سرعت عمل زمانی که دشمن انتظار این حرکت را ندارد بسیار بهتر عمل خواهد کرد و گارد دشمن را از بین می برد.زمانیکه شما حمله ناگهانی  اجرا می کنید  نیروی غیر قابل مقاوتی را به دشمن وارد می کنید..عمل سریع و قاطع برای شما  از دید رقبا احترام  و ترس  ایجاد کرده و حریف را در موقعیت غیر قابل دفاع قرار می دهد

چنگیزخان نابغه سرعت
 
در سال 1218 محمود دوم شاه خارزمی سفیر چنگیزخان را در بارگاه خود پذیرفت.مهمانها هدایای گرانبهایی را برای شاه آورده بودند بخصوص پیشنهاد جالب  تجاری و بازگشایی دوباره جاده ابریشم را که شاه این پیشنهاد را پذیرفت.



 تصویر محمود دوم پادشاه خارزمی


چند ماه بعد اولین کاروان به شهر اوترار (محلی در قزاقستان) رسید.منطقه شمال شرقی حوزه امپراطوری شاه خارزم. وظیفه آنها خرید اشیاء لوکس جهت دربار امپراطوری مغول بود.مسئولان شهر اوترا به افراد در کاروان مشکوک شدند و تصور می کردند که آنهاجاسوس باشد.حاکم  شهر همه آنها را کشت. و اموالی که آنها   خریده بودند را مصادره کرد
 تصویر کاروان مغول



.چنگیز خان خشم خود را کنترل کرد و  فرستاده دیگری را به سمت شاه ارسال کرد و از او درخواست کرد تا در برابر این جنایت پوزش خواهی کند. شاه عصبانی شد و سر سفیر را جدا کرد و نزد چنگیز فرستاد. این مقدمه ای بود بر آغاز جنگ.



 واقعا بی تدبیری و بی خردی یک نفر باعث ویرانی کامل یک کشور شد.

Friday, September 2, 2011

درک موقعیت : حمله – دفاع


درک موقعیت : حمله دفاع

در تمام رویکردها و برخوردهای اجتماعی بین دو گروه  مثلا دو شرکت ، دو رقیب سیاسی دو ارتش و.... همواره بسیار مهم است که موقعیت هر دو طرف به خوبی درک گردد. در این تقابل یکی دفاع کنند و دیگری حمله کننده است. دفاع کننده صاحب و مالک چیزی است که حمله کننده قصد دارد آن را تصاحب کند. مثلا در رقابت تجاری سهم بخشی از بازار و مشتریان خاص که یک شرکت قدیمی آنها را در اختیار دارد ( دفاع کننده) و شرکت جدید تلاش دارد تا بخشی یا تمام این سهم را از آن خود کند ( حمله کننده)


در امور سیاسی جناحی که حاکمیت و دولت را در دست دارند در نقش دفاع کننده ظاهر می گردند و جناح رقیب در حکم حمله کننده است. چرا که قصد دارد تا نظر مردم و رای دهندگان را از آن خود کند.



نمونه بهتر در مسابقه فوتبال می باشد. که روش های تیم دفاع کننده از روش های تیم حمله کننده متمایز است و دفاع کننده نمی تواند مانند حمله کننده بازی کند.

از این به بعد در این وبلاگ استراتژی ها و روش های مناسب حمله و دفاع را در ابتدای هر بخش معرفی می کنیم. اگر حمله کنندگان و دفاع کنندگان در انتخاب استراتژی خود اشتباه کنند به شدت شکست خواهد خورد لذا لازم است تا اطمینان حاصل شود در زمان تحلیل موقعیت، هر یک از رقبا در چه نقشی ظاهر می گردند.



 ناپلئون استاد تشخیص موقعیت بود.