Saturday, September 3, 2011

سرعت و غافلگیری 4


فرار شاه
برای شاه فقط یک راه مانده بود به سمت غرب عقب نشینی کند و به آرامی ارتش خود را بازسازی کند.. در زمانی که شاه سعی در تجدید قوا داشت چیزی ورای تصور اتفاق افتاد.ارتشی تحت فرمان خود چنگیزخان به سمت دروازه های شهر بخارا رسید. اما چگونه! تصور اینکه آنها از صحرای شن سرخ آمده باشند غیر ممکن بود به هر صورت بخارا سقوط کرد.چند روز بعد سمرقند نیز تسلیم شد.شاه با چند سرباز فرار کرد و مغول ها به صورت وحشیانه به دنبال او روانه شدند و چند روز بعد در یک جزیره کوچک در دریای خزر نیروهای او  یکی پس از دیگری تسلیم شدند و شاه نیز از گرسنگی مرد.

 تفسیر و نتیجه گیری

زمانی که چنگیز خان فرمانده قوم مغول گردید بدون شک او صاحب سریعترین ارتش های کره زمین شده بود.سرعت آنها باعث ایجاد محدودیت در موفقیت های نظامی آنها شده بود. مغول ها در جنگیدن بر روی اسب بسیار ماهر بودند اما آنها برای بهره بردن از این مزیت بسیار نامظم بوده به گونه ای که توانایی استفاده از  مزیت خود را در جنگ های بزرگ نداشتند. نابغه بزرگ چنگیزخان این بی نظمی و هرچ و مرج را در رفتار ارتش مغول به صورت منظم سازماندهی کرد و او این کار را با تکنیک باستانی چینی که به نام  آرام- آرام – سریع- سریع انجام داد.
تکنیک slow-slow-quick-quick. ( آرام –آرام سریع –سریع ) : روشی برای سازماندهی به عملیات واستراتژی سرعت است:
این تکنیک چهار مرحله دارد :
مرحله اول : آهسته1-
یعنی بادقت زیاد خود را قبل از هر جنگی آماده کردن است. که معمولا مغول ها این کار را سرحد امکان بسیار خوب انجام می دادند. ( در جنگ با ایران مغول ها یک راهنما یا بلد را اسیر کردند که به ارتش چنگیز خان راه عبور از صحرای شن سرخ آموزش داد)
مرحله دوم : آهسته 2-
 عملی است که باعث می گردد تا دشمن گارد خود را پایین بیاورد و خود را برتر از حریف بداند.برای مثلا مغول ها در اولین نبرد با ایران در دره  فرگانه خود را عمدا شکست دادند تا شاه احساس تبکر و قدرت کاذب نماید و جنگ را آسان بگیرد.

مرحله سوم : سریع 1:
 توجه دشمن را به جلو جلب کردن و از جناح ها حمله کردن به منظور غافل گیری حریف. ( مثلا در این نبرد حمله ژنرال جی بی از کنار رودخانه)
مرحله چهارم : سریع 2:
حمله دو برابر سریعتر می گردد اگر از جناحی که دشمن انتظارش را ندارد شکل بگیرد. ( حمله چنگیز خان به دروازه های بخارا تحت عنوان غافل گیری در نظر گرفته شده است چنگیز خان با عبور از صحرا مکانی که دشمن انتظارش را نداشت ضربه نهایی را به شاه وارد کرد.)

استاد جنگ روانی یعنی چنگیزخان متوجه شده بود که مردم از چیزهای غیرقابل پیشبینی و  ناشناخته ها بیشتر میترسند.حمله ناگهانی اثر سرعت را دو برابر می کند ، و حریف را گیچ و وحشت زده می کند


ما در دنیایی زندگی می کنیم که سرعت از هر چیز دیگری بیشتر دارای اهمیت می باشد که به خودی خود می تواند به عنوان هدف در نظر گرفته شود.اما اغلب مردم عجله زیادی به خرج داده و در برابر اتفاقات  واکنش دیوانه وار نشان می دهند. که باعث رخداد اشتباه و از دست رفت زمان آنها می گردد.برای کنترل سرعت در تخریب نیرو ،شما باید این استراتژی به شکل زیر را سازمان دهی کنید :

1-  خود را قبل از هرعملی آماده کنید و نقاط ضعف دشمن خود را کاملا تحت کنترل درآورید و شناسایی کنید.
2-  راهی پیدا کنید تا دشمن شما را ناچیز پندارد و در نتیجه گارد خود را در مقابل شما پایین آورد.
3-  وقتی که شما به صورت ناگهانی حمله کنید آنها غافل گیر شده و وحشتزده می گردند.
4-  در نهایت زمانی که شما حمله نهایی را از مکان غیر قابل پیشبینی انجام دهید کار حریف را تمام خواهید کرد.  



سانتزو می گوید:
سرعت خدای جنگ است. تمام مزایای دشمن را از او می گیرد.این کار را با رفتن از مسیرهایی که او انتظار ندارد و حمله از محلی که او کمترین امادگی را دارد انجام دهید.

سخن آخر:
فقط داشتن نیرو  زیاد کافی نیست. به خوبی میتوان با سرعت و سازماندهی مناسب قدرت های بزرگتر و قویتر را به زانو درآورد.