Friday, September 2, 2011

درک موقعیت : حمله – دفاع


درک موقعیت : حمله دفاع

در تمام رویکردها و برخوردهای اجتماعی بین دو گروه  مثلا دو شرکت ، دو رقیب سیاسی دو ارتش و.... همواره بسیار مهم است که موقعیت هر دو طرف به خوبی درک گردد. در این تقابل یکی دفاع کنند و دیگری حمله کننده است. دفاع کننده صاحب و مالک چیزی است که حمله کننده قصد دارد آن را تصاحب کند. مثلا در رقابت تجاری سهم بخشی از بازار و مشتریان خاص که یک شرکت قدیمی آنها را در اختیار دارد ( دفاع کننده) و شرکت جدید تلاش دارد تا بخشی یا تمام این سهم را از آن خود کند ( حمله کننده)


در امور سیاسی جناحی که حاکمیت و دولت را در دست دارند در نقش دفاع کننده ظاهر می گردند و جناح رقیب در حکم حمله کننده است. چرا که قصد دارد تا نظر مردم و رای دهندگان را از آن خود کند.



نمونه بهتر در مسابقه فوتبال می باشد. که روش های تیم دفاع کننده از روش های تیم حمله کننده متمایز است و دفاع کننده نمی تواند مانند حمله کننده بازی کند.

از این به بعد در این وبلاگ استراتژی ها و روش های مناسب حمله و دفاع را در ابتدای هر بخش معرفی می کنیم. اگر حمله کنندگان و دفاع کنندگان در انتخاب استراتژی خود اشتباه کنند به شدت شکست خواهد خورد لذا لازم است تا اطمینان حاصل شود در زمان تحلیل موقعیت، هر یک از رقبا در چه نقشی ظاهر می گردند.



 ناپلئون استاد تشخیص موقعیت بود.